Astăzi vă propunem să o descoperim pe Nicoleta Petean.

Nicoleta a absolvit în anul 2001 specializarea Contabilitate și Informatică de Gestiune din cadrul FSEGA și ocupă actualmente poziția de Director Comercial și Manager de Proiect în cadrul firmei de construcții BAUTRUST. De asemenea, este și motorul din spatele unui centru educațional dedicat copiilor din C luj-Napoca. 

1. Ce studii ați absolvit în cadrul Universității Babeș-Bolyai (facultatea, specializarea, nivelul de studii)?

Am absolvit cursurile Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor, specializarea Contabilitate și Informatică de Gestiune (2001), masterat Expertiza Contabilă, Audit și Control (2002).

2. Care este organizația în care activați momentan și care este poziția ocupată aici?

Momentan activez în 2 companii:

  • sunt angajată la firma de construcții BAUTRUST ca Director Comercial și Manager de Proiect.

  • sunt administrator, contabil și tot ce mai e nevoie la firma NP CONSULTANȚĂ, cunoscută în Cluj-Napoca sub numele comercial „Caravana Veseliei”, un centru educațional și de petrecere a timpului liber pentru copii.

3. Descrieți pe scurt traseul dumneavoastră profesional după finalizarea studiilor.

Încă din anul 2 de facultate am activat ca voluntară în cadrul asociației internaționale AIESEC, asociație în care am fost membră a departamentului Financiar și apoi am condus departamentul Financiar (anul 3 și 4 de facultate). În această perioadă am participat la multe proiecte, locale, naționale și internaționale, am învățat de la colegii mai mari și de la diferiți trainer de la companii partenere multe lucruri despre managementul proiectelor, despre managementul financiar al organizațiilor, cash-flow și bugete, contabilitatea ONG-urilor. Fiind 2 ani conducătoarea unui departament în cadrul ONG-ului, am participat la training-uri legate de dezvoltare organizațională, pedagogie, managementul timpului, managementul stresului, etc. Am devenit trainer în cadrul AIESEC la nivel național, principalele teme abordate fiind managementul timpului și managementul financiar al proiectelor și al organizațiilor.

În ultimul an de facultate și pe perioada masteratului mi s-a oferit oportunitatea de a lucra ca Manager de Proiect în cadrul unui ONG cu finanțare din SUA – Seeds of Hope. Scopul acestei organizații este îmbunătățirea vieților copiilor defavorizați și a familiilor lor pentru a aduce o schimbare globală pe termen lung. Astfel, am lucrat cu copii din orfelinatele din Cluj-Napoca, am organizat sesiuni de strângere de fonduri, am avut ocazia să pun în practică o parte din cunoștințele de management învățate la facultate și în AIESEC și să îmi dezvolt abilitățile de lucru în echipă, de negociere, inteligența emoțională, de a analiza și de a lua decizii, etc.

Tot pe perioada masteratului, am fost colaborator al unei firme care oferea cursuri de reconversie profesională, unde am predate cursuri de bazele contabilității și contabilitate financiară. Cursanții erau antreprenori din diferite domenii care doreau sa învețe contabilitate pentru a-si conduce mai bine afacerile sau angajați care doreau sa se reprofileze în domeniul financiar-contabil.

După terminarea masteratului, am aplicat pentru un post de analist credite în cadrul Băncii Comerciale Carpatica. Am fost mulți candidați pe cele 2 locuri. Pentru ca postul era mai mult decât analiza unor acte dintr-un dosar de credite, presupunea atragerea clienților cu afaceri pentru acordarea de credite, pregătirea dosarului, analiza lui și susținerea propunerii de credit în fața comitetului, acordarea, monitorizarea și recuperarea creditului, selecția candidaților a fost una în 3 etape: un test scris de verificare a cunoștințelor teoretice despre creditare și contabilitatea firmelor, un test oral, un joc de rol susținut în limba engleză pornind de la o ipoteză pe care trebuia să o extragă fiecare grup de 2 candidați și interviul în limba engleză. Pentru ca finanțatorul acestor credite era KFW (Kreditanstalt für Wiederaufbau), limba oficială era engleza. Astfel, după selecție am fost pe locul 3, pe locul de rezervă, dar spre norocul meu, un candidat dinaintea mea nu a acceptat postul și astfel am fost eu angajată pe acesta. Astfel, am lucrat timp de un an jumătate în cadrul departamentului de creditare a Băncii Comerciale Carpartica Sucursala Cluj, unde am învățat marketing bancar, analiza de risc a dosarelor de credit, metode de negociere (pentru recuperarea creditelor celor rău-platnici), vorbire în public (susținerea dosarului în cadrul Comitetului de Acordare a creditelor), noțiuni juridice.

În iunie 2003 am plecat la MiroBank Sucursala Pantelimon, actuala Procredit Bank pe postul de analist credite. După câteva luni mi s-a propus postul de Auditor intern, dat fiind studiile mele de master. La acea dată, Mirobank fiind proaspăt înființată, departamentul de Audit intern era în formare. Astfel, am avut ocazia să contribui la întocmirea normelor și procedurilor interne de audit, la implementarea lor și la îmbunătățirea lor.

În august 2004 am intrat în concediu de maternitate până în 2005, când m-am întors la serviciu, la Procredit Bank Sucursala Cluj pe postul de Analist credite. Am ales să nu mai lucrez în departamentul de audit intern al băncii, pentru că nu doream să plec în delegații, în misiuni de audit.

În perioada concediului de maternitate am înființat firma NP CONSULTANȚĂ cu obiect de activitate consultanță în managementul firmei și în conducerea contabilității. După reîntoarcerea la bancă, activitatea firmei a fost suspendată.

În octombrie 2007 am intrat din nou in concediu de maternitate, iar după expirarea maternității nu m-am mai întors în sistemul bancar. Între timp, în timpul concediului de maternitate, am început să învăț despre domeniul construcțiilor, soțul meu fiind inginer constructor.

În anul 2010, când copiii mei erau de 6, respectiv 3 ani, am decis închirierea unui spațiu și dezvoltarea unui club cu activități pentru copii, întrucât în Cluj-Napoca nu exista un astfel de spațiu unde părinții să-ți ducă copiii la diferite cursuri, pe timpul vacanței să existe activități organizate iar în timpul anului școlar program de after-school privat. Astfel s-a născut Caravana Veseliei în Grigorescu. Clubul a evoluat și s-a dezvoltat de la an la an, a pornit de la organizarea a 3 cursuri pentru copii și petreceri pentru copii (programul de after-school a fost un eșec la început), iar în prezent sunt 8 cursuri organizate pentru copii, cluburi de vacanta, program after-school și petreceri pentru copii.

Din anul 2011 am fost angajată și la firma de construcții condusă de soțul meu, SC BAUTRUST SRL, unde am evoluat de la economist, la manager de proiect și director comercial. Compania activează în domeniul construcțiilor industriale și a construcțiilor în domeniul medical, astfel clienții șunt, în general, investitori străini, care își dezvoltă capacitatea de producție și/sau depozitare în Romania.

De la terminarea masteratului până în prezent am urmat și absolvit mai multe cursuri de formare profesională și de dezvoltare personală (câte unul la fiecare 2 ani), cele care au avut cel mai mare impact asupra mea fiind cel de dezvoltare a inteligenței emoționale și cel de formare de formator.

4. Ce înseamnă pentru dumneavoastră succesul profesional?

Succesul profesional înseamnă atingerea obiectivelor propuse inițial. Pentru mine, succesul profesional la BAUTRUST înseamnă încheierea unui proiect în construcții cu clienți mulțumiți, obiectivele financiare ale firmei atinse, echipa proiectului “îmbogățită” în aptitudini. Pentru mine, succesul profesional la CARAVANA VESELIEI înseamnă spectacole de iarnă și de vară reușite, copii care mă opresc pe stradă să mă întrebe despre activitățile actuale de la Caravană, căci ei sunt acum liceeni și nu au mai fost de ceva vreme pe la noi, părinți mulțumiți, care îmi povestesc despre copiii lor care au participat la diferite concursuri și au câștigat, iar acel talent l-au descoperit și dezvoltat la Caravană.

5. Pe parcursul carierei dumneavoastră profesionale ați întâlnit o situație dificil de gestionat sau v-ați confruntat cu un eșec? Ce lecții ați desprins din această situație?

Sigur ca m-am confruntat cu eșecuri pe parcursul carierei profesionale, unele mai mari, altele mai mici. De fapt, chiar inaugurarea Caravana Veseliei a fost un eșec. Primul scop al înființării Caravanei Veseliei a fost începerea unui program de after-school privat pentru școlari. Existau câteva inițiative în Bucureșți, dar în Cluj-Napoca nu era așa ceva. Daaar …., a fost un eșec, pentru că nu am putut trece de mentalitatea părinților că doar învățătorul de la clasă poate să corecteze și să supravegheze efectuarea temelor. Astfel, am regândit scopul clubului, am început activitatea cu cursuri pentru copii (balet, limbi străine, pictură) și petreceri aniversare și am început câștigarea încrederii părinților pe tema educației copiilor. Astfel, după 4 ani de la înființare, am început programul de after-school cu 5 copii, iar în acest anul școlar (după 5 ani) avem 20 de copii (numărul maxim).

Lecția învățată din eșecul inițial a fost că toate lucrurile trebuie făcute la timpul lor, nu trebuie să ne descurajăm, ci trebuie să mergem mai departe, nu trebuie să abandonăm lucrul care a eșuat, ci trebuie să analizăm de ce nu a avut succes și să încercăm să îndepărtăm piedicile.

6. Dintre cunoștințele și abilitățile dobândite pe perioada studiilor, care au fost acelea care v-au facilitat succesul în carieră?

Consider ca cunoștințele legate de contabilitatea firmei, de managementul afacerilor și de audit dobândite în timpul facultății și a masteratului m-au ajutat să-mi dezvolt abilitatea de a gândi analitic, de a analiza riscurile și de a găsi oportunități. De asemenea, cunoașterea limbii engleze din liceu și aprofundarea studiului ei pe perioada facultății a fost un punct important în dezvoltarea carierei mele profesionale, căci pe tot parcursul traseului meu profesional am avut nevoie de cunoașterea acestei limbi.

7. Ce ați recomanda unui student din anul I? Dar unui proaspăt absolvent?

Recomandările mele pentru un student de anul I sunt următoarele: să învețe tot ce i se predă în facultate și să înțeleagă aplicabilitatea cunoștințelor în viața de zi cu zi, să descopere care este meseria, jobul pe care l-ar face zi de zi ca pe un hobby și să facă din acesta un scop, iar pe lângă școală, să facă voluntariat în diferite ONG-uri pentru a-ți dezvolta aptitudinile personale. Jobul trebuie să fie ceva ce îți oferă satisfacție și îl faci cu plăcere, altfel nu ai rezultate și nici productivitate.

Pentru un proaspăt absolvent, recomandarea mea este să se angajeze pe orice post în domeniul în care are studii, chiar dacă nu e ceea ce dorește să facă toată viața. Între timp să descopere care este jobul care trebuia sa-l descopere în timpul facultății și pentru care trebuia să se pregătească. Dar, niciodată nu e târziu. Orice meserie și orice job îți oferă șansa de a învăța ceva și te pregătește pentru postul potrivit și dorit de tine.

8. Alte aspect pe care doriți să le modificați.

Dacă aș putea să schimb ceva în parcursul meu profesional, nu aș schimba nimic, căci la fiecare pas din acest traseu am învățat câte ceva (câteodată ce sa aplic, altă dată ce să nu fac niciodată) și acești pași m-au condus unde sunt azi, să fac ceea ce îmi place și să am independență financiară.