Sunt absolvent UBB – Anca Rusu

  • Ce studii ați absolvit în cadrul Universității Babeș-Bolyai (facultatea, specializarea, nivelul de studii)?

In 2008 am absolvit Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei, apoi am continuat cu un masterat in Resurse Umane si Sanatate Organizationala.

  • Care este organizația/compania/instituția în care activați momentan și poziția ocupată aici?

Scrum Master (coordinator de echipa) in Evozon / Coach ca freelancer.

  • Descrieți pe scurt traseul dumneavoastră profesional după finalizarea studiilor.

Dupa finalizarea masterului in Resurse Umane am continuat cu studii doctorale in cadrul Facultatii de Psihologie si  Stiinte ale Educatiei, pe care am decis sa le inchei dupa 2 ani pentru a face o schimbare. Aceasta schimbare a presupus angajarea in Evozon ca specialist in Resurse Umane. Aceasta pozitie a fost una de generalist, ceea ce a insemnat ca eram responsabila de toate procesele de management a angajatilor la nivelul unui department (recrutare, selectie, inductia in organizatie, organizarea de evenimente etc.). Dupa 1 an si ceva am trecut pe pozitia de Learning & Development Specialist unde eram responsabila de crearea de oportunitati de invatare. Mai exact, am creat si facilitat dezvoltarea grupurilor de invatare pe teme precum project management, business analysis, leadership. In acelasi timp, alaturi de colegi de-ai mei, am inceput sa livram programe de training pe soft skills. Dupa aproape 3 ani am trecut, pentru o scurta perioada, pe o pozitie de Business Analyst, iar apoi pe cea de Scrum Master. Ceea ce face un Scrum Master este sa ajute echipa sa se dezvolte continuu prin facilitarea reflectiei si analizei asupra proceselor existente in scopul dezvoltarii lor, dar si prin suport in implementarea noilor solutii.

Insa, in prezent inchei capitolul de angajat si il incep pe cel de Coach freelancer. Coaching-ul profesionist am inceput sa-l invat si sa-l practic de anul acesta printr-un program de formare, al carui final va fi obtinerea certificarii internationale din partea International Coach Federation (ICF).

  • Ce înseamnă pentru dumneavoastră succesul profesional?

Succesul profesional inseamna progres. De fiecare data imi pun doua intrebari: “este proiectul mai aproape de criteriile lui de succes?” si “sunt un profesionist mai bun decat eram la inceput?”

Pe pozitiile ocupate pana acum, durata atingerii criteriilor de succes ale proiectelor pe care le-am coordonat a depasit intervalul de timp in care am ocupat pozitia. Sa dezvolti un department, niste grupuri de invatare sau o echipa este un proces continuu pentru ca tin de viata organizatiei. Insa, daca la momentul plecarii de pe aceste pozitii am observat un progres inspre atingerea criteriilor de succes ale proiectului, am considerat ca am obtinut un success.

In acelasi timp, imi fac o autoevaluare prin prisma lucrurilor invatate si a competentelor dezvoltate. Nu atat pentru a vedea daca am invatat ceva, acest lucru se intampla de la sine, ci ce anume am invatat, pentru a fi mai constienta de uneltele cu care imi continui drumul profeisonal.

  • Pe parcursul carierei dumneavoastră profesionale ați întâlnit o situație dificil de gestionat sau v-ați confruntat cu un eșec? Ce lecții ați desprins din această situație?

Am intalnit mai mult astfel de situatii  pentru ca ele sunt parte a unui loc de munca. Cateva din aceste situatii au fost cum sa ii spun unui candidat ca nu a obtinut locul de munca pentru care a aplicat, trimiterea unui email la adresa gresita, transmiterea unui feedback negativ despre un coleg managerului, anuntarea managerului ca demisionez. Ce am invatat este ca situatiile nu sunt dificile, ci sunt situatii noi. Ori de cate ori dau de o situatie noua am emotii pentru ca nu stiu exact cum s ao abordez. Nu am o retetea, asa ca implica un risc de a esua, pe care e nevoie sa mi-l asum. Insa, singura solutie de a le face fata, pe care am gasit-o, este sa fac cum cred eu ca e mai bine in acea situatie. Iar de aici vine o alta lectie invatata, aceea ca abordarea unei situatii noi vine cu noi lectii si nu cu finaluri catastrofale si iremediabile.

  • Dintre cunoștințele și abilitățile dobândite pe perioada studiilor, care au fost acelea care v-au facilitat succesul în carieră?

Cel mai de folos mi-a fost mindest-ul creat. Acel mod critic, analitic si structurat de a gandi lucrurile, si deprinderea de a-ti pune intrebari. Chiar la inceputul carierei mi-au fost de folos si cunostintele in facultate, cum sunt cele despre recrutare si selectie, managementul carierei angajatului, evaluarea performantelor angajatului. Am simtit ca am un sprijin, ca nu pornesc chiar de la zero. In mod firesc este nevoie sa inveti cum sa aplici cunostintele la contextual organizatiei in care esti, si asta ia timp.

  • Ce ați recomanda unui student din anul I? Dar unui proaspăt absolvent?

Recomandarea mea este sa fie mereu curiosi, caci dn aceasta stare invatarea vine parca de la sine. Le-as recomanda si sa aiba incredere in felul in care gandesc si vad lucrurile pentru ca pot aduce valoare indiferent de cata experienta au intr-o profesie. De exemplu, un student proaspat angajat vine cu o privire proaspata care poate provoca lucrurile prea solide sip rea bine stabilite dintr-o companie.