Să învățăm eficient

Știm cu toții că odată ajunși la facultate verbul ”a învăța” este rezervat pentru săptămânile din perioada sesiunii. Deși structura anului universitar are două semestre,  precum  avea și cea a anului școlar,  parcă totuși timpul, când suntem studenți, este mult mai dulce și nu ne lasă sufletul să îl petrecem studiind.

Cu toate acestea, tot studenții sunt și cei care știu că uneori, cu toată capacitatea de a transforma ultimele ore de învățat  în 3 zile, ”la noapte, diseară și mâine dimineață”, este mult mai ușor atunci când înveți din timp.

Pornind de la această premisă, haideți să vedem ce tehnici de învățare ne-ar putea ajuta să eficientizăm procesul de învățare.

Tehnica POMODORO este o modalitate de a structura timpul alocat studiului în 4 reprize, urmate fiecare de câte o pauză.

Mai exact, tehnica presupune să îți setezi pe cronometru 25 de minute, timp pe care să îl aloci exclusiv sarcinii pe care ți-ai propus-o, iar când timpul expiră să iei o pauză de 5 minute în care să te relaxezi făcând o activitate cât mai diferită de cea de dinainte. Acest demers este repetat de 4 ori, după care se ia o pauză mai lungă de 20-30 de minute. Secretul eficienței acestei tehnici constă în abilitatea noastră de a ne concentra pe sarcina pe care o avem de făcut (de exemplu învățatul) și în a ignora factorii care ne-ar putea distrage atenția precum sunt rețelele de socializare. Un truc bun este acela de a ne organiza mediul de învățare încă dinainte de a începe să lucrăm, astfel încât să avem cât mai puține tentații în jurul nostru.

O altă tehnică utilă este metoda RICAR; fiecare literă din acronim semnificând un pas de urmat.

Astfel, prima literă R se referă la acțiunea de a răsfoi. Mai exact, în această etapă avem de citit per ansamblu materialul pe care il avem de studiat pentru a identifica ideile principale; citim, deci, introducerea, cuprinsul, diagramele, graficele, cuvintele subliniate, sumarele capitolelor și întrebările de la finalul acestora.

Litera I se referă la a pune întrebări relaționate cu textul. Acest pas presupune pentru început să citim integral textul și să formulăm mai apoi întrebări pe baza lui. Scopul formulării de întrebări este acela de a deveni cititori activi care privesc critic textul pe care îl au de învățat încercând să înțeleagă utilitatea informațiilor în aplicațiile practice.

Litera C provine de la a citi propriu-zis textul. Prin urmare, textul se împarte și citește pe secțiuni, căutându-se ideile principale, conceptele cheie și încercând să se găsească și să se scrie răspunsurile la întrebările formulate anterior.

Litera A se referă la a ne aminti ceea ce am citit și înțeles în prealabil. În această etapă se încearcă reproducerea din memorie a ideilor principale și a se răspunde la întrebările formulate. Se recomandă ca amintirea să se facă verbal, nu în scris, iar formulările să fie făcute cu cuvintele proprii astfel încât să favorizăm învățarea în profunzime.

Nu în ultimul rând, cea de-a doua literă R reprezintă acțiunea de a recapitula. Această ultimă etapă presupune revederea ideilor principale din întregul text pentru a avea o imagine de ansamblu. Totodată, se crează legături între informațiile prezente și alte cunoștințe asimilate în trecut, se rezolvă exerciții și se identifică și eventual implementează aplicațiile practice ce folosesc informațiile învățate.

O altă tehnică pe care o putem folosi pentru a învăța mai ușor este metoda Cornell. Această tehnică presupune în primul rând să ne structurăm foaia pe care luăm notițe în trei cadrane, precum arată în imagine.

Astfel, aria consemnată notițelor se folosește pentru a scrie informațiile predate în timpul cursurilor și al seminariilor. Mai apoi, după cursuri și în mai puțin de 24 de ore de la luarea notițelor, începem să recitim informațiile, scoatem ideile principale și formulăm întrebări  pe care le scriem în zona laterală a schemei. Zona inferioară a chenarului poate fi folosită fie în procesul de înțelegere și învățare a materiei, fie la recapitularea acesteia făcând un rezumat al informațiilor.

În concluzie, există viață și după sesiune indiferent cât de mult sau din timp învățăm, dar poate că nu trebuie neapărat să ne lăsăm chiar de fiecare dată învățatul pe ultima sută de metri.

Astfel, te așteptăm și la Centrul de Carieră pentru a parcurge împreună pașii spre crearea unui program de studiu care să îți permită să mai și respiri.

 

Articol scris de Petruț Corina