Interviu – Melinda Szabo

Melinda Szabo este absolventă a Universității Babeș-Bolyai, secția Psihologie. În prezent, este analist de politici educaţionale în cadrul European Quality Assurance Register for Higher Education (EQAR), Bruxelles. Anterior a lucrat în cadrul Secretariatului Procesului Bologna, în perioada în care acesta a fost deținut de Romania. După finalizarea mandatului la Secretariatul Bologna, Melinda a fost selectată drept stagiar la Parlamentul European, în cadrul departamentul Secretariatului General, la Bruxelles.
Succesul profesional vine după ce reușești să identifici ceea ce îţi oferă sens şi semnificaţie în viaţa de zi cu zi, crede Melinda.

  1. Ce studii ați absolvit în cadrul Universității Babeș-Bolyai (facultatea, specializarea, nivelul de studii)?

Am absolvit studiile de licenţă în cadrul Facultăţii de Psihologie şi Ştiinte ale Educaţiei în anul 2008, fiind parte din ultima generaţie care a urmat 4 ani de studii. În 2008 am absolvit alături de încă o generaţie (cei cu trei ani de studii) întrând în competiţie astfel pentru locurile de la master. Am ales să studiez mai departe managementul educaţiei în cadrul unui nou program de masterat de doi ani oferit de Facultatea de Studii Europene în colaborare cu profesori din cadrul departamentului de Ştiinţe ale Educaţie. În ultimul semestru al masteratului am decis sa aplic pentru un program de mobilitate la Université Libre de Bruxelles.

2. Care este organizația/compania/instituția în care activați momentan și poziția ocupată aici?

Începând cu 2013 lucrez pentru Registrul European de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (European Quality Assurance Register for Higher Education – EQAR). Organizaţia a căutat în acea perioadă un responsabil pentru implementarea şi managementul proiectului “Recunoaşterea Activităţilor de Asigurare a Calităţii în Spaţiul European al Învăţământului Superior” (Recognising International Quality Assurance Activity in the European Higher Education Area), un proiect co-finanţat de Comisia Europeană. În 2016 am fost avansată pe poziţia analist de politici educaţionale în cadrul organizaţiei.

3. Descrieți pe scurt traseul dumneavoastră profesional după finalizarea studiilor.

În timpul studiilor (serale) de master am lucrat ca expert pe asigurarea calităţii în cadrul Centrului pentru Managementul Calităţii UBB. Odată cu accesarea bursei de studii Erasmus, în ultimul semestru al masteratului, mi-am suspendat contractul de muncă pentru cele 6 luni de studii la Bruxelles.

La întoarcerea în ţară, mi-am reluat activităţile de muncă în cadrul Centrului, însă din cauza crizei economice, Universitatea a fost nevoită să reducă cu 25% salariile angajaţilor. Tăierea salariilor a redus capacitatea mea şi a multora din instituţie de a se întreţine şi a avea un trai decent. Din fericire, la două luni după reîntoarcerea la Cluj, am fost contactată de către Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltarii si Inovarii (UEFISCDI) cu o ofertă de muncă la Bucureşti în cadrul Secretariatului Procesului Bologna.

În perioada 1 iulie 2010 – 30 iunie 2012, Secretariatul Procesului Bologna a fost detinut de România, în calitate de ţară organizatoare a Conferinţei Ministeriale din anul 2012. Principala activitate a Secretariatului a fost de a susţine agendele de lucru şi activităţile din Bologna Follow-up Group.

După finalizarea mandatului în cadrul Secretariatului Bologna, am fost norocoasă să fiu selectată pentru un stagiu la Parlamentul European, în cadrul departamentul Secretariatului General, la Bruxelles.

Reîntoarcearea la Bruxelles s-a dovedit a fi o oportunitate excelentă în dezvoltarea profesională. După finalizarea stagiului la Parlament, am primit o ofertă de muncă în cadrul Registrului European de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior. Oferta a venit ca urmare a experienţei dobândite în ultimii ani în munca pe asigurare a calităţii în cadrul Universităţii Babeş-Bolyai, în experienţa de muncă cu decidenţi europeni în cadrul Secretariatului Bologna şi a activităţilor ca reprezentant al studenţilor la nivel local, national şi european.

4. Ce înseamnă pentru dumneavoastră succesul profesional?

Succesul profesional vine după realizarea a ceea ce îţi oferă sens şi semnificaţie în viaţa de zi cu zi. E important să îţi dedici timpul constructiv într-o meserie pe care decizi să o faci cu pasiune şi cu inima împăcată, în care poţi creşte şi te poţi dezvolta, chiar dacă acest lucru înseamnă sa o iei pe un drum care nu a fost bătătorit de alţii înainte, chiar dacă asta înseamna că vei avea nevoie de o perioadă de re-trainuire şi slefuire a competentelor.

E important de reţinut că succesul nu se măsoară după cât de departe ajungi în carieră, ci se măsoară după cum își aduc aminte oamenii de noi, în posteriate. Aşa că dacă poţi lasă în urma ta mereu o amintire plăcută, o amintire a unui lucru bine făcut, ceva de care eşti mândru/mândră.

5. Pe parcursul carierei dumneavoastră profesionale ați întâlnit o situație dificil de gestionat sau v-ați confruntat cu un eșec? Ce lecții ați desprins din această situație?

Desigur, am trecut prin foarte multe situaţii neaşteptate şi dificile, de la lipsa suportului material în perioada studiilor în străinătate şi nevoia de a imi raţionaliza alimentele, la realizarea faptului că înţelegerea unui limbi străine nu înseamnă automat abilitatea de a vorbi fluent acea limbă şi că examenele într-o alta limbă s-ar putea să fie mult mai dificile; schimbarea a patru locuinte într-un an şi readaptarea la un nou loc de muncă şi crearea unui nou cer social poate fi dificilă, sau nevoia de a te muta înapoi în casa părinţilor la opt ani după ce ai plecat de acasă îţi poate afecta încrederea în sine; pierderea zborului fiindcă ţi-ai uitat (iar) paşaportul acasă sau simplu fapt ca te-ai rătăcit într-o ţară a cărei limbă nu o vorbeşti îţi testează capacitatea de a-ţi păstra calmul şi zâmbetul pe buze. Însă toate aceste situaţii m-au ajutat să îmi gestionez mai bine resursele, m-au învăţat să imi canalizez atenţia înspre lucrurile pe care le pot controla şi a înţelege că nu e de folos a fi consumată emoţional de aspecte pe care nu aveam cum să le influenţăm, şi că dacă reinterpretezi situaţia cu puţin umor, poţi ieşi cu bine din cele mai multe situaţii.

6. Dintre cunoștințele și abilitățile dobândite pe perioada studiilor, care au fost acelea care v-au facilitat succesul în carieră?

Mecanismele de coping pe care le-am menţionat mai devreme, mi-au venit de folos în nenumărate ocazii prin încercarea de a diminua sau a remedia impactul negativ în confuntarea cu diferite situații.

În timpul studiilor de la psihologie am realizat că prezentam simptomatologia specifică tulburărilor de tip deficit de atenţie şi hiperactivitate. Această realizare m-a ajutat să îmi înţeleg problemele de hiperactivitate, tulburare de atenţie şi impulsivitate şi să le adresez mult mai bine prin sport, meditaţii, alimentaţie corespunzătoare, respectarea orelor de somn, prin comunicarea acestor prombleme cu cei din jur şi prin a cere ajutor atunci când ştiam că nu pot face faţă.

Desigur studiile de management educaţional mi-au fost de folos în aplicarea lor în contextul profesional şi în analizele de politici si studiile pe care le-am scris ulterior.

7. Ce ați recomanda unui student din anul I? Dar unui proaspăt absolvent?

Singurul lucru constant în viaţă e schimbarea, astfel că pentru a fi pregătiţi pentru viaţă trebuie să îmbrăţişăm schimbarea, dirijându-ne viaţa cu sens si semnificaţie.