Crina Leon este absolventă a Facultății de Litere, specializarea Engleză – Norvegiană. Actualmente este lector la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași și promotor al culturii norvegiene în această parte a țării.

Crina consideră că un dascăl are succes atunci când reușește să modeleze semnificativ mai multe generații de studenți, când are discipoli care urmează același drum din pasiune, cu rezultate și mai răsunătoare, altfel spus, când lasă ceva palpabil în urmă.

Oricâte intenții bune ai avea, nu vei reuși niciodată să îi mulțumești pe toți cei din jur și atunci trebuie să te gândești la ce te mulțumește și te definește pe tine, crede Crina.

 

  1. Ce studii ați absolvit în cadrul Universității Babeș-Bolyai (facultatea, specializarea, nivelul de studii)?

Am absolvit specializarea Limba și literatura engleză – limba și literatura norvegiană, nivel licență (2003) și Studii culturale britanice, nivel masterat (2004), ambele la Facultatea de Litere.

 

2. Care este organizația/compania/instituția în care activați momentan și poziția ocupată aici?

Actualmente sunt lector doctor la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Facultatea de Litere, Departamentul de limbi și literaturi străine.

 

3. Descrieți pe scurt traseul dumneavoastră profesional după finalizarea studiilor.

Imediat după terminarea studiilor am desfășurat mai multe activități, care au avut însă toate un numitor comun: limbile străine. Dacă vă referiți la traseul universitar, după doi ani în care am fost cadru didactic asociat al Facultății de Litere, Universitatea „Babeș-Bolyai”, la Catedra de Limbi și literaturi scandinave (2003-2004) și la Catedra de Limbi moderne aplicate în științele naturii și matematică (2004-2005), în anul 2005 m-am mutat în Iași, unde am început colaborarea cu Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, ca și cadru didactic asociat, iar din 2006 ca doctorand al Facultății de Litere, Catedra de Germanistică. În anul 2014 am fost angajată pe poziția de cercetător științific, având ca domeniu de cercetare  transferurile culturale germano-scandinave, iar din 2016 sunt lector de limbă norvegiană și limbă engleză în cadrul aceleiași Facultăți de Litere din Iași.

 

4. Ce înseamnă pentru dumneavoastră succesul profesional?

Consider că succesul în carieră este o îmbinare între pasiunea pentru un anumit domeniu, muncă, perseverență și noroc. Pe de altă parte, poți spune că ai succes pe plan profesional când vezi că lași ceva palpabil în urmă, când reușești ca dascăl să modelezi semnificativ mai multe generații de studenți, când ajungi să ai discipoli care să urmeze din pasiune același drum, cu rezultate și mai răsunătoare. Cel puțin în mediul educațional, succesul unui profesor se cuantifică în succesele celor pe care îi educă de-a lungul timpului. Bucuria și împlinirea discipolilor devine bucuria și împlinirea unui adevărat mentor.

 

5. Pe parcursul carierei dumneavoastră profesionale ați întâlnit o situație dificil de gestionat sau v-ați confruntat cu un eșec? Ce lecții ați desprins din această situație?

Orice parcurs în viață este presărat cu obstacole și cu neîmpliniri aparente, dacă este un parcurs trudit cu adevărat de persoana în cauză. Dar lucrurile obținute prin eforturi, mai ales proprii, devin astfel cu atât mai valoroase. În principiu, sunt o fire optimistă, încredințată că „Orice sfârșit este un nou început”. De aceea, nu m-am temut să o iau de la capăt în Iași, într-un oraș cu totul necunoscut și într-o instituție de învățământ cu totul necunoscută, unde nu fusesem nici măcar absolventă.

Au fost evident ani care au presupus sacrificii, pe care însă am considerat că merită să le fac pentru a reuși să clădesc ceva valoros, care poate fi lăsat în urmă. Numirea unei acțiuni drept eșec este  relativă, pentru că există în viață lucruri importante care poate au doar nevoie de mai mult timp pentru a putea fi împlinite. Am, de pildă, bucuria sufletească de a putea promova în Iași cultura norvegiană, mai puțin cunoscută în această parte a țării, dar desigur că a promova o cultură nouă într-un oraș nou nu a fost un lucru facil.

Ca și lecții desprinse, pot spune că am învățat să mă înconjur mai mult de oameni cu energie pozitivă și să nu mai acord atâta atenție lucrurilor neînsemnate. Oricâte intenții bune ai avea, nu vei reuși niciodată să îi mulțumești pe toți cei din jur și atunci trebuie să te gândești și la ce te mulțumește și te definește pe tine. Este, de asemenea, foarte importantă calitatea oamenilor pe care îi ai alături, iar într-o echipă bazată pe încredere și viziune comună poți face mult mai multe lucruri decât de unul singur.

 

6. Dintre cunoștințele și abilitățile dobândite pe perioada studiilor, care au fost acelea care v-au facilitat succesul în carieră?

La această vârstă încă nu consider că am ajuns la succesul profesional, așa cum l‑am creionat la punctul 4. Este mult prea devreme… La ora actuală îmbin în carieră ambele specializări urmate în timpul studiilor universitare, atât cunoștințele de limbă engleză, cât și pe cele de norvegiană. Cu privire la cunoștințele de limbă engleză, un rol important l-a avut însă și temelia sedimentată în anii de liceu (am urmat un liceu umanist, cu profil bilingv). Pe de altă parte, a cunoaște o limbă rară precum norvegiana poate fi un avantaj doar dacă reușești să menții prin muncă individuală cunoștințele dobândite în anii de studiu, cunoștințe ce se pot pierde foarte ușor prin lipsa de exercițiu.

 

7. Ce ați recomanda unui student din anul I? Dar unui proaspăt absolvent?

Anul I marchează pentru mulți studenți începutul vieții independente, departe de confortul familial, cu multe semne de întrebare…

De aceea, studenților boboci le-aș recomanda să descopere pe plan profesional domeniul care îi fascinează cu adevărat, să descopere drumul pentru care să fie dispuși să facă inclusiv sacrificii…

Absolvenților care au reușit să dobândească cunoștințele și abilitățile necesare în domeniul ales, le recomand să își urmeze vocația cu perseverență și verticalitate, să nu renunțe în fața obstacolelor întâmpinate și să se mențină la un nivel profesional cât mai înalt. Cunoștințele transferate sunt aceleași pentru toți studenții participanți la un curs sau altul, prin urmare, diferența este făcută de aportul personal – de înclinațiile fiecăruia și de eforturile individuale.

 

8. Alte aspecte pe care doriți să le modificați.

Doar urmarea vocației te poate împlini sufletește. Lumea de azi a devenit parcă mult prea materialistă, iar rezultatele în orice domeniu de activitate își spun cuvântul când angajații nu pun pasiune în ceea ce fac. Fiecare dintre noi putem ajuta, prin propriile fapte, la o construcție mai solidă a societății în care trăim. A te da bătut este mult mai ușor decât a lupta an de an în direcția care se confirmă că este cea corectă. „Dacă lupţi, poţi să pierzi; dacă nu lupţi, ai pierdut deja”…