Holland susține că interesele noastre profesionale sunt o expresie a personalității noastre. Astfel, ereditatea dar și experiențele de viață prin care trecem atunci cand suntem copii conduc la preferințe pentru anumite activități. Aceste preferințe devin la vârsta adultă tânără interese bine definite. Cu cât avem mai multe experiențe de muncă și acestea sunt variate (inclusiv voluntariat, internship, practică), cu atât interesele noastre se vor defini mai bine. Mai mult, interesele noastre ne ajută să dezvoltăm anumite competențe, dar în același timp trebuie să luăm în calcul faptul că e prosibil să neglijăm acele oportunități care nu sunt în concordanță cu interesele noastre.

Această teorie are patru asumpții de bază:

  1. Majoritatea persoanelor pot fi clasificate ca făcând parte dinn unul din cele șase tipuri: realist, investigativ, artistic, social, antreprenorial/întreprinzător și convențional.

  2. Există șase categorii de medii de muncă: realist, investigativ, artistic, social, antreprenorial/întreprinzător și convențional.

  3. Oamenii caută acele medii care le permit să-și exercite abilitățile și aptitudinile, să-și exprime atitudinile și valorile, să rezolve probleme și să își asume roluri agreabile.

  4. Comportamentul unei persoane este determinat de interacțiunea dintre personalitatea sa și caracteristicile mediului înconjurător (Holland, 1973).

Profilul intereselor unei persoane este alcătuit din primele 3 tipuri de interese cu nivelul cel mai ridicat. În cazul anumitor persoane care completează chestionare ce evaluează interesele profesionale, se poate ca scorurile pe toate interesele să fie ori foarte ridicate, ori scăzute. Acest lucru se întâmplă mai ales atunci când persoana nu are experiență de muncă (chiar și voluntariat sau internship-uri) și consideră atractive toate activitățile sau consideră că nimic nu i se potrivește.

Un concept central în această teorie este congruența. Aceasta se referă la gradul de potrivire dintre interesele persoanei și mediul de muncă actual sau viitor. O persoană se află într-un mediu de lucru congruent atunci când interesul său se potrivește cu ocupația sa (de exemplu, dacă o persoană cu interes social ridicat este profesor). Incongruența apare atunci când mediul ocupațional nu se potrivește cu interesele persoanei (de exemplu, o persoană creativă care lucrează ca secretar). Un alt concept central este diferențierea. Astfel, așa cum am descris mai sus, Holland se concentrează pe 3 tipuri de interese cu care se aseamană cel mai bine persoana sau mediul. Unii oameni sau unele medii sunt mai bine definite din acest punct de vedere decat altele, iar o persoană să se potrivească mai bine cu un anumit tip si foarte puțin cu altele (ar exista aici un grad mare de diferențiere). Gradul de asemănare dintre interese este numit de Holland compatibilitate. Dacă analizăm modelul hexagonal, putem observa faptul că interesele aflate unul lângă celălalt au mai multe similarități (cum este interesul realist cu cel investigativ) decât cele care sunt îndepărtate unele de altele (cum ar fi antreprenorial și realist) sau chiar opuse (artistic și convențional, de exemplu). Holland susține faptul că persoanele cu interese compatibile sunt mai predictibile în ceea ce privește comportamentul lor, dar au în același timp șanse mai mari de a obține succes profesional.

Concluzionând, consilierea vocațională te poate ajuta, în primul rând, să aflii care sunt interesele tale profesionale principale. Împreuna cu un consilier poți să vezi cât de compatibile sunt interesele tale, dar și cât de diferențiate. Astfel, împreună puteți identifica medii ocupaționale care să fie potrivite (congruente) atât studiilor tale, dar și profilului tău de interese.































Fișa de lucru – Descoperă-ți interesele

Răspunde la întrebările de mai jos și vezi care este domeniul de activitate care corespunde preferințelor tale.

Tipul realistic

Tipul investigativ

Tipul artistic

Ești …?

un iubitor de natură

înclinat spre mecanică

independent

curios

atletic

auto-controlat

rezervat

Ești …?

înclinat spre știință

independent

bun observator

logic

precis

iscoditor 

stilul academic

Ești …?

creativ

curajos

deschis către nou

independent

Poți să …?

practici un sport

grădinărești 

ridici un cort

repari lucruri

manevrezi mașinării 

Poți să …?

rezolvi probleme de matematică

conduci experimente științifice

interpretezi formule

lucrezi cu date

Poți să …?

schițezi, pictezi sau desenezi

cânți la un instrument muzical

scrii povești și poezii

cânți, dansezi, joci teatru

Îți place să …?

fii afară

ai grijă de animale

îți folosești mâinile

fii activ fizic

construiești sau să repari lucruri

Îți place să …?

lucrezi la calculatoare

investighezi probleme

îți dai seama cum funcționează lucrurile

scrii rapoarte de  laborator

Îți place să …?

mergi la filme, teatru sau concerte

faci lucru manual

faci fotografii

citești ficțiune



Tipul social

Tipul antreprenorial

Tipul convențional

Ești …?

prietenos

amabil

generos

persuasiv

cooperant

Ești …?

încrezător în sine

aventuros

sociabil

vorbăreț

entuziast

Ești …?

organizat

practic

persistent

politicos

ascultător

o persoană căreia îi place o zi structurată

Poți să …?

îi înveți pe alții lucruri noi

conduci un grup

planifici o activitate

lucrezi bine cu ceilalți

Poți să …?

începi proiecte de la zero

convingi oamenii să facă lucruri cum vrei tu

vinzi lucruri

ții discursuri

Poți să …?

folosești competențe informatice avansate

economisești bani

respecți reguli

ții o evidență exactă

Îți place să …?

lucrezi în grupuri 

faci voluntariat

ajuți oamenii cu problemele lor

practici sporturi de echipă

Îți place să …?

iei decizii

candidezi pentru o funcție

fii liderul unei echipe

conduci proiecte

te simți influent

Îți place să …?

lucrezi cu numere

organizezi

te asiguri că există reguli care sunt respectate

acorzi atenție detaliilor