Ghid de carieră

Salut!

Dacă ești într-un moment când vrei să te cunoști mai bine, ai ajuns în locul potrivit.

Consilierea vocațională și orientarea în carieră îți permit să înțelegi cine ești tu ca persoană, care sunt factorii ce te influențează în luarea deciziilor, ce aspirații sau valori profesionale ai, care sunt aspectele asupra cărora mai trebuie să lucrezi pentru a-ți atinge obiectivele profesionale.

Și dacă tot am amintit despre obiective, tot aici vei descoperi cum formulezi corect un obiectiv, cum te motivezi pentru a-l atinge, cum găsești și cum implementezi strategii pentru obținerea rezultatelor dorite.

Pe scurt, îți propunem un instrument interactiv care să te ghideze prin procesul conștientizării de sine, care să te ajute să identifici oportunitățile de carieră ce sunt de interes pentru tine, care să-ți ofere suport în luarea deciziei și planificarea carierei și să te conducă în primii pași de implementare a planului de carieră. 

Așadar, dacă încă nu ai nici cea mai mică idee cine ești, vom descoperi împreună. Dacă, dimpotrivă, știi foarte bine și cine ești și ce îți dorești, vom căuta împreună strategii prin care să-ți dezvolți ideile din punct de vedere profesional.

Imaginea este interactivă. Află mai multe detalii despre fiecare categorie in parte, dând click pe zona aleasă de tine! 

Ghidul carierei

Această imagine este interactivă. Poți afla mai multe detalii despre fiecare categorie in parte, dând click pe zona aleasă de tine.

Ghidul carierei
Valori Interese Abilități Trăsături de personalitate Motivație Reziliența Echilibru Explorarea în carieră Trenduri din domeniu Opțiuni de carieră Formularea obiectivelor Planificarea acțiunilor Luarea deciziei de carieră CV si interviu Instrumente de căutare a unui loc de muncă Contactarea angajatorilor Acumularea de experiență Cunoașterea de sine Conștientizarea oportunităților Luarea deciziei & Planificarea Implementare Dezvoltarea carierei

Valori

Trăim într-o societate dinamică, în care definiţia unui anumit lucru nu mai este ceva static ci ceva ce-şi modifică încet conturul o dată la câteva luni. Trendul, cerinţa de piaţă, interesele noastre care par să se schimbe în funcţie de nevoi, toate ne indică ce anume vrem să facem cu viaţa noastră din punct de vedere profesional. Totuşi, există anumite segmente care rămân aceleaşi, indiferent de ce alegem sau unde mergem să profesăm. Valorile noastre profesionale rămân aceleaşi, aproape în orice domeniu. Acestea se referă la evaluările pe care le facem despre diferite atribute ale unui loc de muncă și au un rol important în explorarea rolului nostru de angajat. 

Totodată, valorile profesionale sunt resurse importante ce ne pot ajuta să facem față provocărilor aduse de tranziția de la viața academică la un loc de muncă. Acestea sunt de 2 tipuri: valori intrinseci, care sunt definite ca recompense derivate din sarcinile propriu-zise, cum ar fi interesul sau autonomia, și valori extrinseci, care se referă la beneficii externe experienței de lucru, cum ar fi venitul sau prestigiul. Este important ca valorile noastre să fie compatibile cu cele ale companiei în care muncim, deoarece valorile sunt un mecanism dinamic care ne ajută să ne susținem motivația și care ne fac să fim mai implicați la locul de muncă.

 Continuarea articolului și fișele de lucru AICI!

Interese

Holland susține că interesele noastre profesionale sunt o expresie a personalității. Astfel, ereditatea, dar și experiențele de viață prin care trecem atunci cand suntem copii, conduc la preferințe pentru anumite activități. La vârsta adultă tânără, acestea devin interese bine definite. Cu cât experiențele noastre de muncă sunt mai multe și mai variate (inclusiv voluntariat, internship, practică), cu atât interesele noastre se vor defini mai bine. Mai mult, interesele noastre ne ajută să dezvoltăm anumite competențe, dar în același timp trebuie să luăm în calcul faptul că e posibil să neglijăm acele oportunități care nu sunt în concordanță cu interesele deja formate.

Această teorie are patru asumpții de bază:

  1. Majoritatea persoanelor pot fi clasificate ca făcând parte din unul din cele șase tipuri: realist, investigativ, artistic, social, antreprenorial/întreprinzător și convențional.
  2. Există șase categorii de medii de muncă: realist, investigativ, artistic, social, antreprenorial/întreprinzător și convențional.
  3. Oamenii caută acele medii care le permit să-și exercite abilitățile și aptitudinile, să-și exprime atitudinile și valorile, să rezolve probleme și să își asume roluri agreabile.
  4. Comportamentul unei persoane este determinat de interacțiunea dintre personalitatea sa și caracteristicile mediului înconjurător (Holland, 1973).

Continuarea articolului și fișele de lucru AICI!

Abilități

În momentul în care ne pregătim pentru un anumit domeniu, fie că este vorba de aplicarea pentru un job, internship, voluntariat, fie că ne referim intrarea la facultate, trebuie să avem în minte o serie de abilități care ar putea fi esențiale în aceste contexte. În funcție de obiectivele și scopurile pe care ni le stabilim, cu siguranță va fi nevoie de un efort susținut în vederea atingerii lor.

Atunci când ne stabilim anumite țeluri și dorim să le ducem la îndeplinire, ideal ar fi să ne alcătuim mintal o schiță sau un plan. Acest plan cuprinde acțiunile pe care urmează să le întreprindem, cunoștințele pe care trebuie să le dobândim, abilitățile pe care trebuie să le îmbunătățim. Dincolo de cunoștințe și informații, care pot fi preluate, respectiv însușite într-o manieră facilă și accesibilă trebuie să avem în vedere acele abilități sau calități care ne fac eligibili pentru cariera la care aspirăm.

Continuarea articolului și fișele de lucru AICI!

Trăsături de personalitate

Trăsăturile de personalitate definesc acele caracteristici pe care le demonstrăm în majoritatea contextelor și sunt relativ stabile în timp. O anumită personalitate nu ne spune aproape nimic despre abilitățile noastre, însă ne poate spune foarte multe despre mediul în care ne simțim cel mai bine. Și pentru că sunt anumite contexte în care suntem în largul nostru, e foarte probabil ca și performanța noastră să fie una bună acolo. E foarte important să reținem că dacă nu avem trăsăturile de personalitate potrivite pentru o anumită profesie, putem oricând să dezvoltăm competențe care să compenseze pentru minusurile noastre. În cele ce urmează vom vedea cum putem ține cont de trăsăturile de personalitate în contextul traiectoriei profesionale, iar pentru aceasta vom face referire la modelul Big Five al personalității, respectiv la cele 5 trăsături: extraversiune, agreabilitate, conștiinciozitate, stabilitate emoțională și deschiderea spre experiență.

Continuarea articolului și fișele de lucru AICI!

Motivație

Motivația este unul dintre factorii principali care ne ajută să progresăm, să înaintăm pe traiectoria profesională. În ceea ce privește studiile asupra motivației, știm că motivația intrinsecă este cea care se asociază cu o persistență mai mare în sarcină. Persoanele care demonstrează motivație intrinsecă obosesc mai greu, renunță mai târziu (sau găsesc resurse astfel încât să nu renunțe). Totuși, nu pentru orice activitate avem nevoie să dezvoltăm motivație intrinsecă. Unele activități sunt utile pentru moment și căutăm orice strategie pentru a nu abandona, deoarece știm că nu reprezintă un interes major pentru noi, pe termen lung. Astfel că, pentru unele activități sau pentru unele obiective este suficient să apelăm la motivație extrinsecă pentru a ne menține antrenați. Pentru alte activități și scopuri profesionale e preferabil ca motivația extrinsecă să se transforme în motivație intrinsecă pentru a ne menține interesul pe termen lung. Odată ce am stabilit ce fel de motivație ne interesează, putem folosi câteva strategii pentru a dezvolta motivația dorită.

Continuarea articolului și fișele de lucru AICI!

Reziliența

Reziliența este un concept foarte puțin folosit în limba română. Din punct de vedere etimologic, cuvântul ”reziliență” își are rădăcina în verbul latin ”salio, -ire” cu sensul de ”a sări”. Verbului i s-a adăugat prefixul ”re-”, tot de origine latină, care semnifică ”înapoi”. Termenul datează din 1620 și are semnificația de ”a sări înapoi”. După anul 1970, termenul de reziliență a fost utilizat și în sens metaforic, desemnând situații în care diverse persoane demonstrează capacitatea de a reveni la o stare de echilibru în urma contactului cu diverși factori perturbatori (Klein, Nicholls, & Thomalla, 2003). Rezilienţa este actualmente conceptualizată ca şi un proces sau fenomen care reflectă adaptarea pozitivă a persoanei la provocări resimțite mai mult sau mai puțin intens pe parcursul dezvoltării sale. Echiparea persoanei cu strategiile necesare pentru a deveni proactive, orientat spre dezvoltare, presupune dezvoltarea de competențe reziliente.

Continuarea articolului și fișele de lucru AICI!

Echilibru

Se discută adesea despre identificarea unui punct de echilibru între viața personală și cea profesională. Dar noi nu avem 2 vieți care se află în continuă luptă pentru atenția noastră. Avem o viață și cei mai mulți dintre noi tindem sau ne dorim să avem o viață sănătoasă, plină de împlinire și emoții pozitive. În acest context, nu mai discutăm despre un echilibru artificial între muncă și familie, ci identificarea unui nivel de satisfacție care să ne mulțumească în viață, în general, și apoi raportarea diferitelor acțiuni – inclusiv traiectoria profesională – la acea satisfacție a vieții dorită. Psihologia pozitivă aduce în prim plan studiul caracteristicilor ce ţin de emoţii, trǎsǎturi, respectiv experienţe pozitive resimţite de fiinţa umanǎ. Cercetǎtorii se concentrează pe interacţiunea dintre suferinţǎ şi fericire, elaborând modalități prin care suferinţa poate fi amelioratǎ de amplificarea sentimentelor de fericire. Aceastǎ dorinţǎ de extindere a domeniului psihologiei pozitive vine ca urmare a unor lungi intervenţii şi studii care au demonstrat cǎ oamenii fericiţi sunt de asemenea mai sǎnǎtoşi fizic și mental, au performanțe ridicate şi sunt activi din punct de vedere social.

Continuarea articolului și fișele de lucru AICI!

Explorarea în carieră

Explorarea în carieră înseamnă atât să te cunoști pe tine însuți, cât și să cunoști piața locurilor de muncă și modul în care cele două aspecte interacționează pentru ca tu să obții rezultatele de care ai nevoie sau pe care ți le dorești. Astfel, implicarea în procesul de explorare în carieră înseamnă a determina: a) de ce am nevoie și ce îmi doresc (sau „cine sunt”); b) ce locuri de muncă mă interesează (sau „ce nevoi/interese va satisface locul meu de muncă”) și c) ce pot eu oferi pieței muncii la schimb cu ceea ce îmi doresc sau de care am nevoie (sau „cum putem interacționa”). Astfel, explorarea presupune atât un proces de autocunoaștere (a propriilor interese, abilități, preferințe sau așteptări), cât și un proces de cunoaștere a pieței muncii.

Continuarea articolului și fișele de lucru AICI!

Trenduri din domeniu

În momentul în care alegem o profesie, am văzut că sunt diferiți factori de care ținem cont, fie că o facem conștient, deliberat, fie că este ceva automat. Printre aceștia se numără posibilitatea de dezvoltare profesională, modul în care suntem percepuți de către societate, câștigurile financiare. Prin urmare, suntem atenți la ceea ce piața muncii promovează ca fiind o traiectorie profesională dezirabilă. Ce înseamnă acest lucru? Pur și simplu căutăm acele profesii care sunt bine văzute de către societate. Doar că cercetările din ultimii ani ne-au arătat că piața muncii este în continuă schimbare.

Continuarea articolului și fișele de lucru AICI!

Opțiuni de carieră

Fiecare profesie presupune o anumită traiectorie de formare. Uneori mai multe traiectorii ne pot conduce spre același rezultat sau sunt situații când aceeași traiectorie presupune formare în mai multe domenii. Studiile, fie că discutăm despre învățământ nivel licență sau despre programe de masterat, sunt o etapă în formarea noastră profesională. Prin asumarea unui program de studii vizăm obținerea unor competențe, cunoștințe și calificări ce să ne permită înaintarea pe traiectoria profesională dorită.

Alergând între examenul de Bacalaureat și cel de admitere, de multe ori alegem un program de studii pentru că e preferat de colegi, pentru că am auzit lucruri interesante despre cadrele didactice, pentru că orarul din anii trecuți ni se pare ofertant, pentru că e clădirea frumoasă sau un curs este atractiv. Toate acestea sunt elemente ce ne influențează alegerile și nu e neapărat ceva rău. Dar, e important să ne amintim că un program de studii ne formează pentru traiectoria profesională. De aceea, amintește-ți să verifici calificările obținute în urma programului pe care dorești să îl parcurgi și opțiunile profesionale pe care le ai în baza diplomei obținute.

Continuarea articolului și fișele de lucru AICI!

Formularea obiectivelor

De multe ori ne aflăm în situații în care muncim din greu pentru a obține ceva ce ne dorim fără a ști cu precizie ce ne dorim. Formulăm idei generale riscând a fi nemulțumiți cu ceea ce facem, riscând a risipi resurse inutile în lipsa unei traiectorii profesionale clare. În ziua de azi, multă lume, desigur și mulți studenți, își doresc un loc de muncă bun. Dar ce înseamnă de fapt un loc de muncă bun? Să aibă program fix? Să fie bine plătit? Să îmi placă ceea ce fac? Sau chiar toate cele spuse până acum? Fiecare dintre noi avem altă definiție pentru un ”job bun”. Dar cum știm atunci că avem ceea ce ne dorim?

Chiar și atunci când vorbim despre un loc de muncă e bine să ne stabilim câteva obiective care să ne ghideze spre ceea ce ne dorim. Dar obiectivele trebuie exprimate într-un anumit fel pentru a ne fi într-adevăr de folos. O strategie poate fi setarea de obiective SMART.

Continuarea articolului și fișele de lucru AICI!

Planificarea acțiunilor

Obiectivele noastre pot fi instrumente extraordinar de utile în traseul profesional sau pot fi niște idealuri – bune pretexte pentru a discuta cu prietenii despre viitor. Ce face ca un obiectiv să capete sens și să devină cu adevărat util? Un plan are este atașat acestui obiectiv. Planificarea e esențială atunci când ne gândim la traiectoria profesională. Dar o planificare nu e un simplu eseu despre viitor. Trebuie să luăm în considerare resursele de care dispunem, prioritățile pe care le avem și, mai ales, rezultatele la care dorim să ajungem.

Odată stabilit obiectivul, dacă el este formulat SMART, înseamnă că înglobează și câteva indicii despre rezultatele pe care le vizăm. Aceste rezultate nu sunt altceva decât indicatori clar stabiliți ce să ne ajute să înțelegem încotro dorim să ajungem. 

Continuarea articolului și fișele de lucru AICI!

Luarea deciziei de carieră

Dacă te-ai gândit până acum că e momentul să te angajezi, dacă ai căutat un loc de muncă și ai puțină experiență în acest domeniu înseamnă că, cel mai probabil, ai parcurs câțiva pași standard: ai dat sfoară-n țară că ești în căutarea unui job, te-ai ”plimbat” pe internet căutând oferte, ai trimis CV-ul pe diferite site-uri sau la firme de recrutare. Nimic greșit. Întrebarea este, când ai căutat un loc de muncă ai știut ce cauți? Sau, mai degrabă, ai ieșit așa cum ieșim la pescuit într-o zi însorită de vară, să vedem ce prindem?

Cei mai mulți dintre noi își ”pescuiesc” locurile de muncă aruncând CV-ul precum momeala și așteptând să apară o pradă suficient de atractivă. Nimic greșit, dar parcă nici nu arată a dezvoltare profesională sau a investiție în carieră. Atunci când ne interesează cu adevărat cariera noastră sunt câțiva factori la care e bine să luăm aminte înainte de a lua decizii importante.

Citește ARTICOLUL INTEGRAL și completează FIȘELE DE LUCRU AICI!

CV si interviu

Știm cu toții că unul dintre pașii cei mari către angajare este realizarea CV-ului. CV-ul este oglinda noastră în fața angajatoului. Este un element ce ne prezintă, dar ne și promovează pe noi ca angajați în fața angajatorului, așa că trebuie realizat cu atenție. În CV punem toate activitățile noastre profesionale pe care le-am întreprins până în prezent, fie că este vorba despre un loc de muncă sau despre activitate de internship sau voluntariat.

Unii ne pricepem mai bine să ne prezentăm în fața altora, alții întâmpinăm și dificultăți, dar toți trecem măcar odată prin etapa de nesiguranță întrebându-ne: “oare trebuia să mai pun ceva?” sau “oare dacă pun asta e bine?”. Cv-ul este despre tine, prin urmare asigură-te că forma e una ușor de parcurs, că ai trecut adresa la care locuiești, numărul de telefon și adresa de mail, astfel încât angajatorul să te poată contacta. E important să treci pe CV și denumirea job-ului la care aplici, pentru ca persoana care recrutează să știe ce anume te interesează, mai ales în cazul în care sunt mai multe posturi disponibile.

Continuarea articolului si fisele de lucru AICI.

Instrumente de căutare a unui loc de muncă

În ziua de azi, fiecare ne petrecem o bună parte din zi în mediul online. Ei bine, asta se întâmplă și în cazul persoanelor care lucrează în domeniul recrutării. De multe ori se întâmplă ca persoanele care lucrează în recrutare să caute persoanele potrivite pentru diferite posturi în mediul online, pe site-urile de specialitate. Totodată, pe aceste site-uri companiile postează diferite anunțuri de angajare, la care utilizatorii pot aplica. În România există câteva astfel de site-uri care sunt gratuite pentru posibilii candidați și există câteva principii de bază care trebuie respectate, indiferent de care site vorbim.

Completează toate câmpurile oferite de site. Notează obiectivul de carieră și criteriile job-ului dorit. Sunt lucruri pe care angajatorii le pot avea în vedere. Completează apoi experiența profesională și educația, folosindu-te de CV. Încearcă să nu depășești două pagini. Poți verifica acest lucru deoarece site-urile de specialitate îți dau posibilitatea să vizualizezi CV-ul, să îl listezi direct sau să îl salvezi în format PDF. Totodată, completează-ți CV-ul și în limba engleză. Cele mai multe site-uri oferă și această posibilitate, pe care merită să o iei în considerare, mai ales dacă îți dorești un job într-o multinațională sau chiar în afara țării.

Continuarea articolului si fisele de lucru – AICI.

Contactarea angajatorilor

Atunci când începem căutările pentru un internship sau un loc de muncă e recomandat să fim atenți și la companiile care activează în domeniile de interes pentru noi. Pentru a avea o imagine cât mai clară despre companiile ce ne interesează trebuie să căutăm informații despre acestea pe site-ul lor oficial sau chiar și pe paginile companiilor de pe rețelele de socializare.

O metodă mai directă de a strânge informații despre companiile care sunt pe placul nostru este să discutăm cu persoane care lucrează în mediul respectiv. Astfel, putem afla mai multe despre mediul de lucru, cultura organizațională (cum sunt colegii, ce activități fac împreună etc.) și ne putem da seama mai exact despre ce înseamnă să lucrezi la compania respectivă. Poți vorbi cu angajați ai companiilor care îți plac chiar dacă nu lucrează în domeniul care te interesează pe tine sau chiar dacă nu îi cunoști personal. Există platforme profesionale care ne permit să facem asta, fără prea mare bătaie de cap (de ex. LinkedIn).

Continuarea articolului și fișele de lucru: AICI.

Acumularea de experiență

Se prea poate ca cel puțin o dată să te afli în fața unui anunț de angajare și să descoperi că ai nevoie de experiență. Și, totuși, tu abia ai absolvit studiile, ești în căutarea primului job. Ce vor să spună angajatorii atunci când cer experiență unor debutanți pe piața muncii? De fapt, dacă discutăm despre primul loc de muncă, angajatorul are nevoie să știe că ești obișnuit să lucrezi în echipă, să primești și să oferi feedback. Dorește să înțeleagă cât de responsabil ești cu privire la angajamentele asumate, cât de bine reziști la stres sau la ambiguitate, dacă ești obișnuit sau nu cu cu evaluarea muncii tale, dacă îți cunoști atuu-urile și punctele slabe sau dacă știi care sunt interesele și valorile tale profesionale, cât de flexibile sau rigide sunt. Desigur, literatura de specialitate ne oferă informații cu privire la unii indicatori ce pot fi evaluați în cadrul interviului de angajare. De exemplu, o persoană ce are ca trăsătură de personalitate extraversiunea va fi mai deschis spre a comunica cu colegii. Dar, sunt necesare și experiențele anterioare. Și aici intervin orele de practică, activitățile de voluntariat sau programele de internship pe care le accesăm pe parcursul studiilor. Fiecare dintre acestea ne oferă informații despre noi în raport cu munca și ne pun la dispoziție contextul în care să dezvoltăm competențe transversale, specifice vieții profesionale.

Pentru continuarea articolului: AICI.

Cunoașterea de sine

Pentru a ști ce ne dorim de la viață e important să ne înțelegem pe noi înșine.

Descoperind propriile abilități, trăsături, interese, motivații, știm ce anume facem cu plăcere. Orice carieră poate să devină cariera perfectă dacă se potrivește profilului nostru. Uneori alegem o profesie care să completeze cine suntem ca persoană, alteori ne mobilizăm și dezvoltăm caracteristici care să ne apropie mai mult de profilul profesional vizat. 

Parcurgând fiecare dintre pașii acestei categorii vei ști cine ești și, astfel, are să fie mult mai ușor să îți dai seama ce așteptări ai de la traiectoria profesională.

 

Conștientizarea oportunităților

Primul pas pentru a obține un traseu profesional potrivit nouă este să ne cunoaștem.

Deși o etapă important, nu este și suficientă. Avem nevoie să știm ce ne oferă piața muncii, care sunt traseele profesionale la care avem acces și cum anume le putem înțelege mai bine, să identificăm oportunitățile profesionale pentru a putea face o alegere responsabilă.

Parcurgând fiecare dintre pașii acestei categorii vei ști ce este explorarea profesională și cum te poate ajuta, cum să te pregătești pentru un viitor profesional plin de necunoscute.

 

Luarea deciziei & Planificarea

Odată ce ai înțeles ce îți dorești ca traiectorie profesională, poți rămâne la nivel de dorințe sau poți construi un plan concret care să te ajute să și atingi obiectivele vizate. Ce înseamnă un obiectiv profesional, cum ne poate ajuta, cum alegem acele activități și resurse necesare pentru obținerea rezultatelor dorite – toate acestea sunt părți esențiale pentru a ajunge la la intenție la acțiune.

Parcurgând fiecare dintre pașii acestei categorii vei ști să faci planuri realiste și să îți folosești toate resursele pentru a le pune în aplicare.

 

Implementare

Când planul este gata făcut, mai trebuie doar să îl urmezi pas cu pas, înfruntând temeri și fiind mereu deschis la oportunitățile de pe traseu.

Etapa de implementare presupune să punem în aplicare tot ceea ce am descoperit că este benefic dezvoltării noastre profesionale. Pentru aceasta avem nevoie de instrumente pentru Cv-ul și avem nevoie să intrăm în contact cu piața muncii. 

Parcurgând fiecare dintre pașii acestei categorii vei ști cum să te pregătești pentru un interviu și cum să alegi un internship sau o activitate de practică ori voluntariat în acord cu nevoile tale.

 

Dezvoltarea carierei

Pentru a programa o sedință de consiliere individuală în carieră, ne poti scrie la adresa: cariera@ubbcluj.ro!