Cum luăm deciziile de carieră?

Decizia cu privire la cariera pe care dorim să o urmăm poate fi văzută ca un proces care descrie sau explică alegerile pe care o persoană le face atunci când selectează o anumită carieră. De cele mai multe ori ne gândim la beneficiile și costurile care vin în urma hotărârilor noastre și în funcție de acestea vom face alegerea pe care o considerăm potrivită.

Mai mult, acest  proces de decizie a carierei contribuie la identificarea factorilor (de exemplu vârsta, statutul economic și social, educația etc.) care ne influențează mai mult sau mai puțin în a urma o anumită cale spre succes.

Majoritatea alegerilor pe care noi le facem de-a lungul vieții țin foarte mult de statutul nostru socio-economic (de exemplu: Aș dori să îmi cumpăr această bluză care costă 100 de lei, însă acești bani îmi trebuie pentru cheltuielile din această lună, iar bluza nu se potrivește cu statutul meu de profesoară). La fel se întâmplă și în cazul deciziilor pe care le facem atunci când vine vorba de drumul profesional pe care dorim să-l urmăm (de exemplu: Oare voi avea suficienți bani să particip la toate conferințele din străinătate la care participă noii mei colegi de la muncă?).

Evenimentele care apar în viețile noastre pot afecta opțiunile pe care le avem la dispoziție (de exemplu: o femeie care rămâne însărcinată), la fel cum modificările în economie și pe piața muncii pot afecta modul în care se dezvoltă cariera noastră.

Un alt factor care ar putea să influențeze alegerea traseului profesional îl reprezintă cultura din care provenim. Cultura noastră formează de cele mai multe ori valorile și așteptările noastre, deoarece ele se raportează la mai multe părți ale vieții noastre, chiar și la locul de muncă, având un oarecare impact asupra întregii noastre vieți. Prin urmare, cariera este un proces asociat cu planuri, intenții, scopuri și acțiuni, iar cultura este contextul pentru acest proces de carieră, care poate fie să ușureze, fie să constrângă indivizii să-și dezvolte opțiunile de carieră și succesul lor. Mai pe scurt, între cariera noastră și cultura din care provenim există o legătură strânsă.

Atributele personale sunt de asemenea considerate demne de luat în considerare în luarea deciziilor de carieră. Cu toții știm că persoanele cu trăsături și abilități deosebite pot realiza progrese semnificative în carieră, spre deosebire de acele persoane care nu le au. Aici ne putem referi la abilități precum: flexibilitate, entuziasm la locul de muncă, abilitatea de a comunica ușor cu colegii, dar și cu persoanele noi, adaptarea ușoară la situații noi și imprevizibile, păstrarea calmului sub presiune etc. Dobândirea acestor aptitudini personale pot ușura într-o oarecare măsura procesul de luare a deciziilor, însă aceasta presupune ca persoana să se cunoască cât mai bine din toate punctele de vedere.

Astfel că, citind cele scrise mai sus putem să ne dăm seama că atunci când vine vorba de luarea unei decizii cu privire la cariera pe care o dorim există multe aspecte care trebuie luate în considerare. Deși de cele mai multe ori ne preocupă întâi salariul pe care îl vom primi în urma muncii depuse sau programul, pe care-l dorim cât mai flexibil, trebuie să luăm în calcul și statutul nostru socio-economic, cultura din care provenim și atributele noastre personale.

Te aşteptăm la Centrul de Carieră pentru a descoperi împreună cum poţi gestiona factorii de decizie în carieră.

Articol scris de Andrada Alb