*** articol scris de Gabriela Gherguț

Zilnic purtăm discuții cu oameni, fie față în față, fie în mediul online și ni se poate întâmpla adesea ca cealaltă persoană să nu înțeleagă ce vrem de fapt să transmitem și să ne confruntăm cu moduri de comunicare diferite. În astfel de situații poate apărea stresul, să fim frustrați și chiar agresivi în acea discuție, afectând respectiva relație. Oare ce atitudine putem aborda în astfel de cazuri?

Comunicarea asertivă creează un context pentru discuții deschise, în care să fie împărtășite nevoile și ideile fiecăruia, căutându-se o rezolvare care să aducă un câștig ambelor părți. Acest stil de comunicare presupune luarea în considerare și respectarea opiniei celuilalt, în timp ce avem în vedere și propriile nevoi.

Iată câteva trucuri pe care le poți exersa în perioada asta:

  • Descoperă-te: fii capabil să îți cunoști și exprimi propiile nevoi, dorințe și opinii

  • Învață să spui ”Nu” fără a te simți vinovat

  • Încearcă să descrii un comportament și mai puțin să îl judeci

  • În discuții, fă referire la lucrul care te-a supărat, fără a pune etichete sau a judeca

  • Atunci când vrei să comunici ceva, încearcă să începi discuția la persoana I, cu modul în care te simți cu privire la acel comportament

  • Fii pregătit să îți recunoști greșelile și să îți ceri scuze

  • Exersează adesea cu formula ”Când tu.., eu mă simt…”

Atunci când te afli într-o situație conflictuală, fă mici pași către o comunicare asertivă. Iar dacă ai nevoie de ajutor particular, cere sprijinul unui psiholog.

te afli într-o situație conflictuală, fă mici pași către o comunicare asertivă. Iar dacă ai nevoie de ajutor particular, cere sprijinul unui psiholog.